[In norwegian only]
Kunstnett Norge
Prosjekt initiert og finansiert av Kirke- og kulturdepartementet
Vertsinstitusjon: Universitetet i Oslo/Norsk nettverk for Teknologi, Akustikk og Musikk (NoTAM)
Leder/Ansvarlig redaktør: Jøran Rudi/NoTAM
Prosjektleder (1999-2003): Erik Hesby
(Prosjektet ble fra 2004 inkludert i nettstedet Kulturnett Norge)
Kunstnett Norge (kunst.no) var fra oppstarten i 1999 og ut 2003, en formidler av kunst på Internett og produsent av kunst laget spesielt for å vises på Internett. Diverse tjenester for publikum (lenkesamling, kunstnerregister, etc.) og tjenester for kunstnere innen ulike disipliner ble utviklet (mulighet for å presentere seg gjennom et kunstnerregister, Internettjenester utviklet for å møte kunstneres formidlingsbehov, nettkurs, etc.).
Kunstnett var sentral i innarbeidelsen av begrepet nettkunst i den norske offentligheten, definert som kunst laget spesielt for visning på Internett. Nettkunstprosjekter ble aktivt promotert overfor pressen, og egne nettfora for diskurs rundt nettkunsten ble opprettet. Satsningen ble presentert som del av utstillingen "Å bygge en samling" ved Museet for Samtidskunst, jan.-mars 2001.
Flere dyktige netteoretikere, -designere og -kunstnere var knyttet til virksomheten i Kunstnett Norge i kortere eller lengre perioder, på frilansbasis eller i fast engasjement, der i blant Atle Barcley, Dag Hensten Pettersen, Tore Ferner, Kevin Foust, Marius Watz, Jill Walker, Grethe Melby og Per Platou.
(Organiseringen av Kunstnett Norge og "Det norske kulturnettet" var en infløkt ballade. (Om du mot formodning skulle ha spesiell interesse av dette, finner du noen hovedtrekk lengst ned på siden.)
Kunstnett Norge / Nettkunst
Kunstnett Norge driftet et nettgalleri for kunst laget spesielt for å vises på Internett. Ambisjonen var å presentere det mest interessante som skjedde innenfor det norske feltet. Hvert arbeid ble presentert sammen med en introduserende tekst i form av intervju, artikkel eller omtale.
n2art, et nordisk nettkunstgalleri, ble initiert av de nordiske kulturnettene i fellesskap, og finansiert med støtte fra Nordisk Ministerråd og Nordisk kulturfond. n2art åpnet samtidig i alle de nordiske hovedstedene. Den norske åpningen fant sted i Telenor Expos lokaler i Oslo. Kunstnett Norge hadde ansvar for utforming og teknisk løsning for nettstedet n2art.nu
[Utvalgte nettkunstprosjekter:]
The Real Brother
[Mars 2001]
Kunstner: Magnus Engstedt
Konsept/Prosjektleder: Erik Hesby
Produsent: Kunstnett Norge/TV2
Kunstneren Magnus Engstedt inntok kjelleren i TV2´s "Huset". Overvåket av tre kameraer, omformet han i ´en måned de to rommene han hadde til disposisjon til en "eksperimentell basecamp".
Prosjektet ble presentert som nettkunstarbeid i galleriet til Kunstnett Norge, fra 15/3.
Huset var et TV2-realityprosjekt hvor du kunne følge dagliglivet til 7 unge mennesker over en 10-måneders periode.
Diverse kunstnere banket på døra til "The Real Brother" for å diskuter og utføre kunst foran kameralinsene. Engstedt var tilgjengelig for publikum gjennom lyd, bilder, chat og aktiviteter, hvor publikum ble invitert med. Les chatintervju med Magnus Engstedt og se videoer og dokumentasjon.
9 lokaliteter
[Mars-mai 2000]
Konsept/Prosjektledelse/Design: Erik Hesby/Kunstnett Norge
Kunstnett Norge inviterte 9 norske nettkunstaktører til å presentere hvert sitt favorittarbeid fra nettet, under samletittelen "9 lokaliteter". Arbeidene ble presentert i kunstnett-galleriet.
Kunst- og medieteoretikeren Kevin Foust oppsummerte presentasjonene med et sveip gjennom nettkunstens historie og utvikling.
http://kunst.no/9lokaliteter/
blurB. Man Corridor Translated
[Nov.-des. 2002]
Utøver: Noemata
Kurator: Erik Hesby/Kunstnett Norge
Hypertekst produsert av kunstnerfellesskapet Noematat. Deler av verket ble samtidig gitt ut i bokform, reprodusert over 250 siders i 100 nummererte og signerte eksemplarer. Historien "blurB" er en mangfoldig og sammensatt tekst, spunnet omkring den klassiske kjærlighetshistorien mellom Orfeus og Eurydikes. På typisk Noemata-vis settes selve hovedverket i parentes, mens fotnoter og snubletråder trer fram som forgrunn.
Hovedteksten, assosiativ og nærmest dialogisk i formen, er skrevet av Børn Magnhildøen og Erik Nilsebråten.
Mye av det grafiske materialet er hentet fra Bjørn Magnhildøens "mail-art"-arkiv, som er et resultat av hans aktiviteter på dette omrødet i perioden 1984-1992.
Kunstnett Norge / Artikler
Kunstnett Norge presenterte diverse aktører i det norske kunst- og nettkunstfeltet gjennom intervjuer og artikler. Egne fora var forbeholdt tekster som omhandlet nettkunst og kunstnerisk nettverksvirksomhet. Mange av disse tekstene kan gjenfinnes på nettsidene til Kulturnett Norge. Foraene er ikke opprettholdt, men om du vet hva du er ute etter finner du det forhåpentligvis gjennom søk.
Det ligger noen tekster under personoppføringen Erik Hesby på Kulturnett, bl.a.:
Arild Boman - kunst via hullkort og satellitt (29.06.1999)
Nood - trekker fra og legger til (15/1 2001)
Kunstnett Norge / Publikasjon
I 2001 ga Kunstnett Norge ut boka "kunst.no/01 - guide til norsk kunst på nettet", som et av flere virkemidler for å øke oppmerksomheten rundt norsk kunstformidling og -produksjon på nettet. Boka inneholdt lenker, tekster om nettkunst og presentasjon av "Årets kunstnettsteder" (kåret av Kunstnett Norge).
[Last ned boka i PDF-format]
Kunstnett Norge / Om
Digitale spor viskes raskt ut gjennom omorganiseringer og omarbeidelser. En kort historikk: Kunstnett Norge ble opprettet som del av Det norske Kulturnettet, som ble startet opp på bakgrunn av blant annet rapporten "Skape-bevare-formidle - Handlingsplan for IT på kulturområdet for perioden 1998-2001", som ble utarbeidet av Kulturdepartementet i 1997. Her blir det foreslått å strukturere et norsk kulturnett i fire sektornett - for arkiv, bibliotek, kunst og museum, og med en felles inngangsportal som skal hete Kulturnett Norge. Hovedoppgaven til aktørene i Det norske Kulturnettet er formulert slik i «Skape Bevare Formidle»: "De fire sektornettene for arkiv, bibliotek, museer og kunst skal være de sentrale veivisere til digitale kulturtjenester på sine felt. De skal bli naturlige førstevalg for Internettbrukere som søker informasjon om norske institusjoner, organisasjoner, lag, kunstnere og annet, og deres tjenestetilbud".
Kunstnett Norge hadde eget styre, som besto av representanter fra Riksutstillinger, Riksteatret og Rikskonsertene, en representant fra vertsinstitusjonen Universitetet i Oslo, samt direktøren for Norsk Kulturråd. Styreleder for Kunstnett var direktøren i Riksutstillinger. Lederen av Kunstnett satt samtidig i styret til Kulturnett Norge, som foruten de fire sektornettlederne bl.a. inneholdt direktøren for Universitetet i Trondheim, Nasjonalarkivaren, Jon Bing fra Universitetet i Oslo og Bendik Rugaas fra Nasjonalbiblioteket, som fungerte som styreleder.
Det var fra begynnelsen av interessekonflikt mellom Kunstnettleder og Kunstnettstyreleder i forhold til hvordan Kunstnett Norge skulle organiseres, og hvordan tilførte midler skulle benyttes. Styreleder for Kulturnettet ønsket en sammensmelting av Kulturnett Norge og de fire sektornettene. Særinteresser innen de ulike sektorene gjorde sammenslåingen til en møysommelig affære. En evaluering av Det norske kulturnettet anbefalte en samorganisering av Kulturnett Norge og de fire sektornettene innunder det nyopprettede ABM-utvikling - nasjonalt senter for Arkiv, Bibliotek og Museum. Det "nye" kulturnettet, Kulturnett Norge, ble lansert i 2004.
Skjermbilder som viser noen faser i utviklingen av Kunstnett Norge:
Forside, åpningsdagen, 16/6 1999
Førsteversjoner av portalsider, juni 1999:
Bildekunst / Film / Fjernsyn/radio / Kunsthåndverk / Litteratur / Multimedia / Musikk / Scenekunst / Tegneserier / Nettkurs / Prosjektrom